“Walvisvaarders” Bianca Mastenbroek

walvisvaardersISBN 9789051163902/2015

Bianca Mastenbroek, uitgeverij de vier windstreken

In aanloop naar de kinderboekenweek en omdat oktober ook nog eens de “maand van geschiedenis”is is dit het uitgesproken boek om vandaag te bespreken op mijn blog.

Bianca Mastenbroek (1979) studeerde Techniek&Maatschappij en na een aantal jaar gewerkt te hebben als milieuadviseur besloot ze om te gaan schrijven. In 2008 kwam het mooie “Vuurproef” uit. Mastenbroek heeft zowel fictie als non-fictie geschreven en zowel voor volwassenen als voor de jeugd.“Walvisvaarders: de noodlottige reis van de Jonge Eva” is haar tweede historische roman voor jongeren.

Inhoud: Maart 1725. Tijs weet het zeker: in de ijzige wateren van het verre Groenland wacht het avontuur. Nu hij en zijn beste vriend Maarten een plekje hebben veroverd op de walvisvaarder van Klaas Daalder, houdt niets hem nog tegen een held te worden en het hart van de mooie Antje te veroveren.Maar het leven op het schip blijkt meedogenloos. Barre kou, genadeloze storm en dichte mist eisen hun tol. Als de walvisvaarder dan ook nog vast komt te zitten in het ijs, keren de bemanningsleden zich tegen elkaar. Tijs en Maarten vechten om te overleven, maar de kans dat ze veilig terug kunnen naar hun geliefde Texel wordt met de dag kleiner. Zal Tijs Antje ooit terugzien?

Het verhaal verteld ons het avontuur van de veertienjarige Tijs en zijn beste vriend Maarten tijdens hun barre tocht op zee. Het boek telt 355 bladzijden, heeft een mooie hardcover waarop een schitterende illustratie van Jeroen Murré. Op de oude landkaart van het poolgebied na , die je ziet als je het boek openslaat, staan er helaas geen illustraties meer in. Niet dat het nodig is voor het verhaal, dat spreekt voor zich, maar met zo’n mooie cover had het een paar mooie prenten op kunnen leveren.

Door de research van de schrijfster,waarbij ze van een aantal deskundigen hulp heeft gehad, weet ze een heel goed beeld neer te zetten van het leven in de  Gouden Eeuw het dagelijks leven van deze stoere mannen op zee, maar ook van het gewone leven en de omgangsregels tussen de mannen en vrouwen, arm en rijk.Het verhaal is ook gebaseerd op echte gebeurtenissen en bestaande personen: Klaas Daalder heeft bijvoorbeeld echt bestaan, heeft de reis overleefd en kocht van zijn verdiende geld het walvisvaardershuisje wat nog steeds op Texel staat.

Door deze informatie en goed oog voor detail weet de schrijfster ons echt mee te nemen naar 1725. Naast het harde leven op het schip komen er ook thema’s voorbij als vriendschap, verraad en vertrouwen en overleven.

Persoonlijk hou ik wel van historische romans en ben ik altijd heel nieuwsgierig naar de geschiedenis dus sprak dit boek mij al snel aan toen ik het voorbij zag komen op social media. Toen ik langs een kraam liep op Castlefest deze zomer heb ik het boek dan ook aangeschaft.Ik moest wel even inkomen bij de start van het verhaal maar al snel voelde ik de koude wind waaien en zat ik er midden in . Het verhaal zit vol met termen uit de scheepvaart en daar heb ik niet zo veel mee maar dat ging voor mij niet ten kosten van het geheel. Hier bedoel ik mee omdat het mijn interesse niet heeft zou het kunnen afleiden of het tempo uit het verhaal halen maar dat was niet zo.  Het  is boeiend geschreven en gaf mij een goed beeld over het leven op zo’n schip in die tijd.Af en toe was het best spannend met gruwelijke details (als er bijvoorbeeld een walvis wordt gemarteld) dus de leeftijdindicatie van 12plus is er niet voor niets. Ik zou het niet snel adviseren voor een jonger kind.

Kortom voor een ieder die graag een historische roman leest en wat meer wil weten van de Nederlandse walvisvaart in de Gouden Eeuw is het een aanrader, niet alleen voor de jeugd maar zeker ook voor de volwassen lezer !

Volgende week als de kinderboekenweek van start gaat een interview met Bianca Mastenbroek op mijn blog !

De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij.

3 Comments

  1. Pingback: Overzicht recensies | conniesboekkies

Geef een reactie

