‘”de bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine” Ransom Riggs

bijzondere kinderen9789044817171/2012

Ik las de derde druk  2013, uitgeverij Clavis, vertaling Tine Poesen.

Inhoud volgens achterzijde:  Als kind had Jacob al een speciale band met zijn opa Abraham. Die vertelde zijn kleinzoon bizarre verhalen over zijn jeugd in een weeshuis voor bijzondere kinderen. Opa illustreerde zijn verhalen met oude, echt uitziende foto’s. Jaren later komt de oude Abraham op een gewelddadige manier aan zijn eind. De inmiddels zestienjarige Jacob reist naar een afgelegen eiland voor de kust van Wales, waar hij de ruïne vindt van het tehuis waar zijn opa gewoond heeft. Als Jacob het huis verkent, blijkt dat de jeugdvrienden van Abraham meer dan bijzonder waren. Misschien was er wel een goede reden om hen in afzondering op het eiland te laten wonen. En misschien leven ze nog steeds … Wat volgt, is afwisselend wonderbaarlijk, aandoenlijk en huiveringwekkend.

Toen ik deze kaft voor het eerst zag dacht ik “die moet ik lezen” het had gewoon een aantrekkingskracht tot me. Enkele weken later had ik het boek aangeschaft maar dacht wacht tot de serie compleet is zodat ik in één keer door kan lezen. Dus deel twee kwam er naast te staan en ze bleven mij maar aanstaren… Ik had gelukkig nog zat te lezen dus kon nog elke keer wachten. Nu ik de najaarsaanbieding van de uitgeverij voorbij zag komen en zag dat het derde deel er aan komt mocht ik van mezelf beide delen gaan lezen.  En “fingers crossed” want zou het aan mijn verwachting voldoen?

Deze titel, inmiddels toe aan de vijfde druk, is door Amazon uitgeroepen tot beste Young Adult van 2011, en wordt aangeraden aan een ieder die van onvoorspelbare verhalen houdt. Nou niets is minder waar.

Naast de mooie cover is de gehele vormgeving de moeite waard om te noemen. Een boek wat een sieraad is op de plank en wat ik eerst van alle kanten heb bekeken en door heb gebladerd voor ik er aan begon. De oude foto’s van opa Abraham spelen een belangrijke rol en zijn ook in het boek te zien.  De foto’s hebben allemaal een macabere uitstraling. Ze komen uit persoonlijke archieven van verzamelaars en doordat ze in het verhaal verweven zitten maakt het het verhaal een groter mysterie. Ik vraag me ook af of de basis van het verhaal er al was of dat er eerst een stapel foto’s was.

Het verhaal is in de ik-persoon van Jakob verteld en ik weet niet of ik het een fantasy, horror, thriller of romantisch boek moet noemen want het heeft van alles wel wat. Misschien maakt het daarom wel dat het boek zo uniek is en aanspreekt.  De karakters die in het verhaal voorkomen hebben allemaal hun eigen verhaal en die komen duidelijk naar voren. Door hun eigenschappen en de foto’s leer je ze kennen.

De schrijfstijl van Riggs is kort en bondig, goed oog voor detail en weet de lezer bij de les te houden. Het verhaal is origineel, spannend, omgeven door een mysterie en zo mooi verwoord dat je er bijna in gaat geloven. Een verhaal over vriendschap en vertrouwen, liefde en verbondenheid maar vooral een wonderlijk verhaal met de nodige horror en gruwel. Een boek waar je in verdrinkt en niet naar de oppervlakte wilt komen omdat je bang bent dat dan het verhaal is afgelopen.  Gelukkig komen er nog twee delen dus ik kan mijn hart ophalen..

De afbeelding van de cover komt van de site van de uitgeverij

1 Comment

  1. Pingback: -Overzicht recensies- | conniesboekkies

Geef een reactie

