“lang zal ze leven ” Koos Meinderts

langzalzeleven9789026136153/2014

uitgeverij de Fontein

Koos Meinderts (1953) debuteerde in 1983 als schrijver met “mooi meegenomen”. Hij schrijft verhalen, liedteksten en gedichten, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Deze titel is zijn eerste boek voor jongeren.

Inhoud:  Op weg naar school ziet Eva een oude vrouw op het spoor staan, terwijl de slagbomen rinkelend naar beneden gaan. Ze bedenkt zijch geen seconde en trekt de vrouw net op tijd weg voor een aanstormende trein. Op school is ze een held, ze staat in de krant en komt op tv. Nieuwsgierig naar wie ze heeft gered, gaat ze op bezoek bij de vrouw en komt achter de schokkende waarheid.

“Denkend aan de dood kan ik niet slapen, en niet slapend denk ik aan de dood”  uit Insomnia van J.C. Bloem.

Deze titel was ik al vaker tegen gekomen en stond al langer op mijn lijstje wat ik nog wilde lezen. Ik was bekend met de wat oudere titels van Meinderts wat vooral voor de jongere kinderen was geschreven dus vroeg me af hoe dit boek zou zijn. Het onderwerp sprak me in ieder geval heel erg aan.

Het verhaal is vrij kort, de zinnen zijn ook vrij kort en eenvoudig waardoor het lekker weg leest. Terwijl het onderwerp, na het lijkt helfhaftige redding van mw. de Graaf door Eva, best wel heftig en zwaar is komt het door de schrijfstijl niet zo beladen over. Eva wordt nieuwsgierig naar mw. de Graaf en gaat haar opzoeken. Door hun gesprekken komt Eva achter wat mw. de Graaf allemaal heeft meegemaakt en de reden waarom ze daar stond, op dat spoor. Mw. de Graaf is liefhebber van kunst, zowel schilderijen als poezïe en ze laat Eva hier ook kennis mee maken. Er wordt verwezen of geciteerd uit verschillende gedichten die aan het einde van het boek zijn afgedrukt. Een mooie manier om jongeren in aanraking te laten komen met gedichten.

Een mooi en aangrijpend verhaal over een toevallige ontmoeting waardoor twee levens op zijn kop worden gezet en voor beide een staartje heeft waardoor ze gaan nadenken over het nu en de toekomst . Maar ook een verhaal over afscheid nemen.

Het heeft mij door al zijn eenvoud zeer ontroerd.

2 Comments

  1. Pingback: Overzicht recensies | conniesboekkies

Geef een reactie

