“Bloedrood, morgenzwart’ Sophia Drenth

bloedrood morgenzwart9789078720126/2008

Uitgegeven door Sophia Drenth en Verschijnsel

Sophia Drenth is actief in bijna alle beeldende kunstvormen, met een voorliefde voor textiel, edelmetaal en schrijven.

De bundel bevat 14 korte verhalen.  Hiervan zijn er acht eerder verschenen in onder andere  literaire tijdschriften. De andere overige verhalen zijn speicaal voor deze bundel geschreven. Ze verschillen erg qua lengte. De ene beslaat nog geen 2 pagina’s terwijl de ander er bijna 30 heeft. De verhalen zijn ook zeer verschillend al hebben ze wel met elkaar gemeen dat ze allen een mysterieuze uitstraling hebben en het niet altijd is wat het lijkt.
Ik ben zelf niet zo’n fan van korte verhalen. Vaak omdat de verhalen die ik dan lees een onbevredigend einde hebben. Ik moet zeggen dat de verhalen in deze bundel soms wel wat vragen bij me achtergelaten hebben maar op zich hebben ze allemaal een goed afgesloten geheel.

Af en toe dacht ik bij een verhaal, zoals het eerste “het hart van de hersenvreter”, waar gaat dit naar toe. Je valt in het begin in een situatie die nogal onduidelijk is maar gaandeweg krijgt het verhaal meer vorm. De gruwelijke, soms gore details worden zeer beeldend omschreven maar laten genoeg aan de eigen fantasie over.

Het tweede verhaal “geen stille nacht” is het kortste verhaal in de bundel. Het mooie hiervan vind ik dat er ook geen meer woorden voor nodig waren om dit verhaal te vertellen en ik weet niet of het de bedoeling was van de schrijfster maar ik vond er wel de nodige humor in zitten.

De verhalen “as en parels”,”herinneringen in blauw glas” en ‘proefvlucht” spraken mij het meeste aan. Goed omschreven en mooie verhaalopbouw. Ook “ gerechtigheid van het veen” vond ik zeker de moeite waard al vond ik dat wel wat voorspelbaar.Bij “de creaties van Sam Hudder” en “ Bloedrood morgenzwart” vond ik het tempo een stuk lager en betrapte ik mezelf erop dat ik af ging dwalen.

Maar het voordeel van een bundel is dat je op verschillende manier kennis maakt met de schrijfster. Je hoeft niet alle verhalen boeiend te vinden. Het is juist wel prettig om zo de verschillende hersenspinsels van de schrijfster te lezen. Ook kan je makkelijker het boek opzij leggen en af en toe een verhaal er uit lezen, bij een roman wil ik vaak door blijven lezen om niets van het verhaal te missen.

Ik vind het moeilijk de schrijfstijl van Sophia Drenth te omschrijven. Soms rauw en grof met oog voor gruwelijke details maar aan andere kant weer heel beeldend en mooi, vol fantasie. Ze kiest gelukkig voor duidelijke en ‘gewone” woordkeuze waardoor het makkelijk leest al zullen niet al haar verhalen toegankelijk zijn voor een groot publiek.

Voor ik deze bundel ging lezen had ik al kennis gemaakt met haar werk door het boek “bloedwetten” te lezen. Deze bundel was een eerdere uitgave van haar. Hierdoor merkte ik dat Sophia in haar schrijfstijl is gegroeid. Een meer eigen stijl heeft weet neer te zetten. De moeite die ik af en toe met sommige verhalen had had ik niet met “bloedwetten”. Ik ben ook blij dat ik de bundel later heb gelezen omdat ik zo met een open geest in “bloedwetten”kon duiken.  Uiteraard volgt mijn recensie van “bloedwetten’nog.

“Bloedrood, morgenzwart” is een bundel met een voor mij groot verschil in de verhalen waarbij ik de het ene overlas omdat het me niet kon grijpen zodat ik het nog een keer wilde lezen om te kijken wat ik gemist had terwijl het andere verhaal over gelezen moest worden juist omdat het mij zo gegrepen had…

De afbeelding van de cover komt van de site van Sophia Drenth.  ( een cover die overigens er zeer uitspringt in originaliteit en nieuwsgierig maakt…)

1 Comment

  1. Pingback: Overzicht recensies | conniesboekkies

Geef een reactie

