“de boekwinkel” Deborah Meyler

boekwinkel9789044341614 /2014

uitgeverij The House of Books, vertaling Mariëlla Snel

Deborah Meyler studeerde in Oxford en verhuisde naar New York waar ze zes jaar in een boekwinkel werkte. Door de kreet op de achterflap “ode aan alle boekverkopers” (zelf heb ik ruim 23 jaar in een boekwinkel gestaan), deze titel en het lieve uiltje op de voorzijde moest ik dit boek gewoon hebben !  Ik zag de titel recent voorbij komen bij de fotochallenge van een medeblogger en ging op jacht. Het boek was niet meer leverbaar maar gelukkig kon mijn plaatstelijke boekhandel het nog ergens op de kop tikken. Ik wilde het braaf laten liggen tot ik door mijn recensieboeken heen was maar vandaag kon ik het niet langer negeren. Ik begon met lezen en kon niet meer stoppen…

Achterflap: De gevoelige Esmee studeert kunstgeschiedenis in New York. Ze houdt van de stad en is stapelverliefd op haar rijke vriend Mitchell. Tot hij haar dumpt, net voordat ze hem wil vertellen dat ze zwanger is. Gekwetst besluit Esmee het alleen te proberen. Ze zal haar kind opvoeden, blijven studeren en ondertussen werk zoeken om de eindjes aan elkaar te knopen. Ze komt terecht in “de Uil”, een rommelig tweedehands boekwinkel in Manhattan, met een kleurrijke personeelsbezetting. De verlegen gitarist Luke, Chester die hyperventileert als hij de naam Lolita hoort, de ideliastische eigenaar George en nog een stel tijd-, tact- en thuislzoe vaste bezoekers. In “de Uil” voelt Esmee zich op haar gemak. Tot Mitchell, charmant en berouwvol, alles op alles zet om haar terug te krijgen.

365 blz verdeeld over 28 hoofdstukken lang vertellen chronologisch het verhaal van Esmee. Hoe ze zich probeert thuis te voelen in New York tot het moment wanneer ze zich beseft wanneer je je pas echt ergens thuis voelt. Over het aantrekken en afstoten in haar relatie met Mitchell. Haar zwangerschap en hoe dat haar relaties met anderen beinvloed. Een roman vol emotie, verlangens, verhalen en keuzes maar op een geestige en luchtige manier geschreven. Het leest als een sneltreinvaart en ik vond het gewoon jammer dat het was afgelopen. Wat had ik graag nog langer met Esmee en de anderen door “de Uil”willen snuffelen… Sterker nog , wat zou ik graag die winkel hier op de hoek willen hebben en die mensen willen ontmoeten…

Meyler heeft stuk voor stuk personages neer gezet die tot leven kwamen in het verhaal. Ik ergerde me groen en geel aan Mitchell en zou Esmee het liefst door elkaar willen schudden omdat ze toch weer als een blok voor hem viel terwijl er zoveel andere mooie mensen in haar leven waren die dat ook niet konden begrijpen. Ik leefde volledig mee met de figuren uit het boek en heb genoten van de eerste tot de laatste bladzijde !

Mocht je dit boek een keer in je handen krijgen ga er dan lekker voor zitten en begin met lezen ! Daar krijg je zeker geen spijt van !

De foto van de cover komt van de site van de uitgeverij.

3 Comments

  1. Pingback: -Overzicht recensies- | conniesboekkies

Geef een reactie

