“Op reis door Nederland Exploring the Netherlands ” Arend van Dam & Alex de Wolf

exploring the netherlands reis door nederland

isbn 9789000343928 Uitgeverij Van Holkema& Warendorf

Arend van Dam (1953) schreef op zijn 28e zijn eerste boek, dit beviel hem goed en besloot hij van schrijven zijn beroep te maken.

“‘Ik hou van verhalen. En verhalen zijn er in overvloed. Er is weinig fantasie voor nodig om die verhalen op te tekenen. Het is een kwestie van goed kijken, luisteren en interpreteren”.

Arend van Dam wordt gezien als schrijver van informatieve kinderboeken. Zelf vind hij dat de verhalen voorop staan. Zijn werk is niet in eerste instantie informatief. Hij schrijft een verhaal achter de waar gebeurde verhalen.

In het voorwoord verteld Arend van Dam hoe dit boek tot stand is gekomen en dat Nederland vele duizenden monumenten telt en dat er tien zijn doorgedrongen tot de werelderfgoedlijst van Unesco.  In het boek wat dit tweetal eerder had uitgebracht “Overal en nergens…”werden er al acht besproken. De werelderfgoedbeheerders lieten weten dat er behoefte was aan een apart tweetalig boek. Een boek met alle tien de werelderfgoederen.

Van Schokland tot Willemstad, van de molens van Kinderdijk tot de droogmakerij van Beemster ze komen allemaal langs. Er is gekozen voor een omkeerboek. Lees de verhalen in het Nederlands, keer om en daar is de Engelse versie.

Niet alleen voor toeristen is het een boek waarop op een toegankelijke en leuke manier deze bijzondere plaatsen worden voorgesteld maar ook voor mijzelf vond ik het zeer informatief. Ik wist niet eens dat we tien werelderfgoederen hadden en moet met schaamrood bekennen dat ik nog nooit van Schokland had gehoord… Zo blijkt maar dat de boeken niet alleen voor kinderen geschikt zijn en dat je nooit te oud bent iets te leren!

De mooie illustraties passen goed bij het verhaal en de typische Hollandse kaft is heel uitnodigend.

Femke (12) : Ik vond het heel interessant om te lezen en het is heel leuk geschreven. Het zijn niet alleen leuke verhalen maar je leert er ook nog wat van. Ik denk dat er heel veel dingen zijn in Nederland die we niet weten of gezien hebben. Daarom vond ik het boek “overal en nergens”ook zo leuk om te lezen. Dat het boek ook een Engelse versie heeft is leuk voor de toeristen maar ik vond het ook leuk om mijn Engels te oefenen.

op reis door nederland Dank aan de uitgeverij voor het toezenden van dit recensie exemplaar. De foto’s boven aan het artikel komen van de site van de uitgeverij

Geef een reactie

