“de gevlogen vogel” Han Nefkens

gevlogen vogelisbn 9789045008974 uitg. Atlas

Achterflap:In december 2001 bleek dat het hiv-virus waartegen schrijver en kunstverzamelaar Han Nefkens al bijna 15 jaar streed een ontsteking in zijn hersenen had veroorzaakt. Weken balanceerde hij op het randje van de dood, maar toen keerde het tij en moest Nefkens centimeter voor centimeter terugveroveren wat voordien vanzelfsprekend was geweest: eten, lopen, spreken, lezen en schrijven.

De gevlogen vogel is een indringend verslag van die jarenlange tocht waarover zo weinigen over kunnen vertellen. In krachtige beelden en met nodige zelfspot verhaalt Nefkens over de lees- en spraaklessen bij de Afasie – vereniging en over zijn grote en kleine overwinningen op zichzelf.

De vormgeving van het boekje is compact en de kaft is in mooie blauwtinten gemaakt. Het bevat zo’n 82 korte stukjes allen voorzien van een treffende titel. De stukjes zijn kort, krachtig en recht uit het hart.  Doordat er een vleug van humor doorheen loopt is het geen zwaarmoedig verhaal geworden van een ziekte maar een prettig leesbaar boek wat aanspreekt, ontroerd en je aanraakt.

“Ik ben achtenveertig jaar en moet weer leren lopen. Van mij hoeft het niet meer. Maar ik heb geen idee wat het alternatief is. Je moet lopen. Er wordt niet gevraagd of je er zin in hebt, er wordt niet gevraagd wat je liever zou willen, vis of kip of vegetarisch,het leven is geen Singapore Airlines. Het leven is een loopband, een loopband die nooit stopt. Tot ie voorgoed stopt, en dan is het ook niet goed “…

Ik vond het een mooi geschreven verhaal, een verhaal achter de “patiënt”. Het heeft indruk op me gemaakt en soms staat het leven ook gewoon stil… Het allerlaatste stukje vond ik ook heel mooi geschreven ..

“de laatste maanden merk ik tot mijn grote schrik dat ik echt beter aan het worden ben”…..

de rest mag je zelf lezen ….

 

 

 

1 Comment

  1. Pingback: -Overzicht recensies- | conniesboekkies

Geef een reactie

