“UP” Myrthe van der Meer

upisbn 9789044347203

uitgeverij House of Books 2015

Zoals ik al eerder liet weten op mijn blog , Facebook en Twitter doe ik samen met nog 16 bloggers mee met de “blogbom” van UP!

Ik kwam de oproep van de uitgeverij tegen en daar ik het boek van Myrthe van der Meer al op mijn “die-moet-ik-lezen-lijstje had staan heb ik ze gelijk gemaild dat ik mee wilde doen.

De bedoeling van deze “blogbom” is dat er in een aantal dagen tijd door iedere deelnemer wordt gepost over deze titel.  De  blogtour ging de  10e van start  en duurt tot de 15e  en vandaag staat mijn inzending op het programma!

Myrthe van der Meer (pseudoniem, 1983) werkte als redacteur toen ze na een burn-out vijf maanden lang op een paaz opgenomen werd. Over deze ervaring schreef ze haar debuut PAAZ. Het boek werd meer dan 50.000 keer verkocht en het werd genomineerd voor de Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs. Myrthe won de Psyche Mediaprijs en de Viva400-Award. In 2013 verscheen haar tweede boek, de roman Kalf. Meer informatie vind je op haar site
www.myrthevdmeer.nl

Achterflap:

Als Emma enthousiast naar het laatste gesprek met haar psychiater gaat. Gebeurt er iets wat ze niet helemaal had voorzien; haar psychiater is verdwenen, de vervanger weet niets van een eindgesprek en voor het einde van de dag is ze o pgenomen op de paaz; de psychiatrische afdeling van het algemeen ziekenhuis. Alweer.Aangezien deze nieuwe paazvakantie wel een vergissing moet zijn, gaat Emma in het doolhof van pillen, psychiaters en medepatiënten op zoek naar een verklaring. Want als je niet ziek bent, hoef je toch ook niet beter te worden? Als de verklaring in de vorm van een nieuwe diagnose lijkt te komen, begint ze zich echter af te vragen of ze die wel wil weten; want wat als je je eigen waarnemingen en gedachten niet meer kunt vertrouwen, en je grootste vijand niet in de buitenwereld zit, maar in je eigen hoofd?

Over UP:

Het verhaal is vlot leesbaar, korte bondige zinnen en hoofdstukken. De hoofdstukken zijn voorzien van titels van één pakkend woord. Het boek telt 330 pagina’s waar je zo doorheen gaat.

Bij het open slaan van het boek tref je een citaat aan van “the sound of silence”van Simon & Garfunkel. Terwijl ik het nummer in mijn hoofd hoor klinken begin ik aan een verhaal wat mij van het begin af aan boeit en niet meer los laat. Ik heb het verhaal in één stuk door uitgelezen. Je wilt zo graag weten wat er in het hoofd van Emma omgaat en hoe ze probeert te overleven. Je leest ook over het leven op de afdeling, de omgang met personeel, mede-patiënten en familie. Het geeft je een kijkje in de keuken van een psychotherapeutische kliniek. De wanen, hallucinaties die de hoofdfiguur beleeft zijn zo goed omschreven dat je daardoor ook gaat snappen hoe iemand dat ondervind en een klein beetje weet hoe het moet zijn als je psychiatrisch patiënt bent.

Up is gebaseerd op alle ervaringen die de schrijfster opdeed in de verschillende uithoeken van de psychiatrie: diagnose trajecten, dagbehandeling en opname. Dit heeft ze weten te bundelen in een pakkend verhaal waarbij je zo meeleeft met de hoofdfiguur Emma dat je wel verder moet lezen !

Een boek wat ik van harte aan kan bevelen! En je maakt nu ook kans op deze mooie goodie-bag !

up actie

Het bevat 1 exemplaar van Paaz ( het eerste boek over Emma, net zo mooi en must-read),  1 exemplaar van Up, een Up puzzel en ballon ( the  only way is up !)

Wat moet je hier voor doen ?

* like mijn bericht op mijn blog of facebook

*Volg mij op Facebook, Twitter of mijn blog

*Stuur mij een mail waar je mij volgt (meer win-kans als je meerdere sociale media volgt)   conniesboekkies@gmail.com

Je kunt mee doen tot 16 maart. Op 17 maart maak ik de winnaar bekend op mijn blog en via persoonlijke mail.

Hieronder een compleet overzicht van alle blogs die meedoen aan de blogtour en de datum waarop ze posten

– www.doorellis.nl (10-3)
– www.daantjelovestoread.com (10-3)
– www.scriptgirl.nl (10-3)
– www.indeboekenkast.wordpress.com (10-3)

– www.rachelleest.nl (11-3)
– www.moredelight.com (11-3)
– www.boeklovers.wordpress.com (11-3)

– www.bangersisters.nl (12-3)
– www.passievoorboeken.com (12-3)
– www.conniesboekkies.wordpress.com (12-3)

– www.teatimebooks.nl (13-3)
– www.adorablebooks.nl (13-3)
– www.mirandaleest.nl (13-3)

– www.pluizenbol.nl (14-3)
– www.boekenvlinder.be (14-3)

– www.boekverslaafde.blogspot.nl (14-3)
– www.lauradenkt.nl (15-3)

9 Comments

  1. Pingback: -Overzicht recensies- | conniesboekkies

Geef een reactie

