“Zwijgplicht” Helen Vreeswijk

IMG_7202isbn 9789022328026

uitgeverij Manteau, 2012. 338 blz.

Helen Vreeswijk werkte jarenlang als recherche. Haar ervaringen gaven haar inspiratie voor meeslepende en spannende verhalen.

In Zwijgplicht loopt Arjan tegen zijn zin stage bij een verzorgingstehuis. Oude mensjes verzorgen, het kan niet saaier. Maar daar heeft hij zich behoorlijk in vergist, want er vallen gewonden en zelfs doden in het tehuis. Het wordt pas echt luguber als een bewoonster beweert dat er iemand rondloopt die het lot een handje helpt.

Het boek telt 35 korte hoofdstukken met net zulke korte en bondige zinnen in een prettige grote drukletter. De stijl leest lekker weg en de spanningsopbouw zit er vanaf het begin in. Ook merk je dat de schrijfster de nodige research heeft gedaan naar het reilen en zeilen in de verpleegwereld aangaande werkwijze, medicatie en dergelijke. Het is altijd prettig in een verhaallijn dat dat soort zaken ook gewoon klopt.

Het was het eerste boek wat ik las van Helen Vreeswijk en ik ben aangenaam verrast. De titel koos ik  daar ik zelf werkzaam in de zorg ben en dan is het ook fijn als de achtergrond informatie klopt, zoals eerder aangegeven.  Ik vind de schrijfstijl zeer prettig en boeiend. Het zal zeker niet het laatste boek zijn van deze schrijfster die ik gelezen heb !

 

1 Comment

  1. Pingback: Overzicht recensies | conniesboekkies

Geef een reactie

