“Joodse sprookjes”

joodse sprookjes isbn 906120836x

Uit de serie ‘sprookjes uit de wereldliteratuur’ van uitgeverij Elmar, las ik dit deel “Joodse sprookjes” in het kader van de Sprookjesmaand.

Het Hebreeuws kent geen apart woord voor sprookje of sage. Wat de Hebreeër vertelt, mag geen ongeloofwaardig sprookje zijn: met moet het kunnen geloven net als een ware gebeurtenis. Daarom hebben ze een ander woord voor : “maassija”dat betekent klein verhaal.  Aldus de achterzijde van het boek.

Het boek begint met een voorwoord en daarna een bronvermelding. Over het waar de maassija’s vandaan komen. Vervolgens zijn de verhaaltjes onderverdeeld in scheppingssprookjes,Romeinse keizers en geleerden en dieren- en plantensprookjes. De korte vertellingen van soms nog geen halve pagina lang zijn eenvoudig in schrijfstijl maar niet eenvoudig in onderwerp. Ze hebben een diepere betekenis en levenswijsheid.

De meeste sprookjes die ik tot nu toe had gelezen waren de vertellingen van Grimm, Andersen en fabels uit het dierenrijk. Ik had enkele delen uit deze serie van Elmar al een tijdje staan maar ben er nooit aan toegekomen. Nu voor de sprookjesmaand heb ik ze van de plank gehaald. De Joodse sprookjes vond ik voor het mooie tekort. Het zijn eigenlijk meer korte anekdotes voor mij gevoel. Ik vind dat niet zo prettig lezen. Je gaat snel van het ene verhaal naar het ander. Al zitten er wel heel mooie stukjes het is niet mijn soort boek. Ook vind ik dat sommige stukjes te abrupt aflopen, dan zou ik willen dat ze verder gingen maar dan vlieg je alweer naar een volgende. Zoals onderstaand voorbeeld:

De vos en de vissen

Een vos wandelde eens langs de oever van de rivier. Toen zag hij dat de vissen samenschoolden en van de ene plek naar de ander zwommen. Hij vroeg hen: “Voor wie zijn jullie bang ? ” De vissen antwoorden: “Voor de netten en de hengels, die de mensen uitwerpen om ons te vangen “. Toen zei de vos tegen hen: “Als jullie willen, kom dan naar boven op het droge en wij zullen weer met elkaar leven , zoals onze voorvaderen hebben geleefd”. Maar de vissen zeiden tegen hem: ” Ben jij diegene , over wie wordt verteld, dat hij de slimste is van de dieren ? Je bent gewoon een onnozele hals ! Als wij al bang in ons eigen element zijn, hoeveel te meer zullen wij dat dan zijn waar wij moeten sterven!”.

Voor de liefhebber misschien een mooi boekje maar zelf ben ik meer van de klassieke sprookjes..

 

 

 

2 Comments

Geef een reactie

