“Undercover” Beth Kephart

undercover isbn 9789026612404 uitg Callenbach

Undercover, wat als jouw liefde je vraagt een liefdesbrief te schrijven voor een ander…

Over het verhaal : Elisa is het liefst alleen met haar gedachten. Ze heeft een zus Jilly , die het evenbeeld is van hun moeder. Hun vader is veel van huis voor zijn werk en blijft steeds langer en vaker weg. Elisa heeft meer op met haar vader en mist hem dan ook heel erg.  Ze wil niets weten van haar roddelende klasgenootjes en haar betweterige zus. Haar klasgenootjes weten haar wel te vinden, want  Elisa kan heel goed liefdesbrieven en gedichten schrijven. Elisa doet het graag, totdat Theo, op wie ze zelf verliefd is , haar vraagt een liefdesbrief te schrijven voor Lila.

Elisa is erg  op zichzelf en vind troost bij de vijver waar ze haar gedachten de vrije loop kan geven. Ze schrijft liefdesgedichtjes zodat haar klasgenoten die kunnen gebruiken om hun geliefde voor zich te winnen. Zo helpt ze ook Theo  aan een vriendin door haar gedichtjes. Ze krijgt hier steeds meer moeite mee maar durft Theo niet te vertellen wat ze voor hem voelt. Ze volgen samen een Engelse les waarbij ze kennis maakt met Cyrano de Bergerac en deze figuur gaat een belangrijke rol in haar leven spelen. Ze maakt een werkstuk over hem en gaat hier heel erg in op. Op sommige punten kan ze zich vereenzelvigen met deze figuur. Halverwege het verhaal gaat ze kunstrijden op de schaats en moet ze ook een wedstrijd rijden waarbij ze alleen maar hoopt dat haar vader komt kijken.

Toen ik het eerste hoofdstuk  had gelezen was ik geraakt  door de aparte schrijfstijl en werd ik heel nieuwsgierig naar het boek.  Maar al snel heb ik het even opzij moeten leggen. Het kon me niet zo boeien  en hoopte dat als ik het wat later weer op zou pakken dit misschien wel zou gebeuren. Helaas moet ik laten weten dat het niet mijn boek is.

Het verhaal heeft korte, overzichtelijke hoofdstukken wat zeer prettig is omdat het taalgebruik dit af en toe niet is. Verder is het onderverdeeld in twee delen wat naar mijn idee niet noodzakelijk is. De kaft is heel mooi en sprak me ook meteen aan.

Vanuit het perspectief van Elisa lezen we het verhaal. Elisa is een meisje wat graag gedichten en brieven schrijft en ook een `boek der woorden` er op na houd. Deze gedachten, spelen met woorden, gedichten, briefjes aan haar vader dwarrelen door het hele verhaal heen. Dwarrelen , ja ik denk dat  dat het juiste woord is. De schrijfstijl heeft iets van die aard. De dichterlijke zinnen en denkwijze van Elisa , de mooie zinnen en woordspelingen die soms te veel afleiden van het verhaal.

Zoals ik al zei had ik wat moeite met het boek. Ik vond het erg van `de hak op de tak´ gaan en de mooie zinnen leken af en toe los van elkaar te staan. Waardoor het voor mij niet lekker leesbaar was. De metaforen die Elisa maakt zijn heel mooi maar lijken belangrijker te zijn dan het verhaal. Misschien omdat ik sowieso geen gedichtenmens ben en meestal een wat ander genre lees dat ik af en toe het idee had wat te missen want na het lezen bleef ik toch met een aantal vragen zitten en dat vond ik erg jammer.

Ik wil Uitgeverij Callenbach bedanken voor het leesexemplaar

 

 

 

Geef een reactie

