“Het Rosie effect” Graeme Simsion

rosie effectisbn 9789024565719 uitg.Lsamsterdam

Zoals eerder geschreven heb ik dit boek gewonnen via Hebban.nl en beloofd hier een recensie over te schrijven op Hebban.nl en mijn blog. Ik keek erg uit naar dit boek omdat ik met volle teugen had genoten van “het Rosie project” wat vooraf ging aan dit verhaal.

De hoofdfiguur Don is autistisch en in “het Rosie project”gaat hij op zoek naar een echtgenote door middel van een vragenlijst/checklist en daardoor in de meest vreemde situaties te komen en tegen de meest uiteenlopende vrouwen op te lopen. Hier ontmoet hij ook Rosie die alles is wat niet op zijn lijst staat.  Het boek is vol humor geschreven en aan het einde vraag je je af hoe het verder zal gaan met Don en Rosie.

Een tweede deel leek dus niet meer dan een logisch gevolg. Het echtgenote project is voorbij en Don Tillman en Rosie Jarman zijn getrouwd en wonen in New York. Gene, de vreemdgaande vriend van Don, wil overkomen uit Australië en bij ze logeren en op het moment dat Don dit wil vertellen aan Rosie komt Rosie met nieuws: ze is zwanger!  Nu zijn veranderingen niet echt aan Don besteedt hij gaat zijn best doen om , op geheel eigen wijze, zich voor te bereiden op het vaderschap en om in no time alle kennis op zich te nemen die een vader nodig heeft. Terwijl hij opgaat in het perfectioneren van alle praktische details, verliest hij zijn emoties uit het oog , komt in de problemen, en gaat het tussen hem en Rosie ook niet zo als hij zou willen. Hij dreigt haar zelfs kwijt te raken.

Het boek is net als het vorige in dezelfde stijl, vol humor, geschreven. Het leest lekker weg ,al moet ik zeggen dat ik op een gegeven moment even zoiets had van “nu weet ik het wel”. De sociale problemen van Don zijn handicap zijn een dankbaar onderwerp om hem in de nodige problemen te doen storten maar het verhaal brengt niet veel nieuws. Het hobbelt een beetje voort op de karakters van Don en Rosie zoals we die al hebben meegemaakt in het eerste deel. Omdat ik dat zo leuk en goed vond blijf je misschien teveel vergelijken. Gelukkig kwam er voor mijn gevoel aan het einde weer een beetje gang in het verhaal en door de onbeholpenheid van Don krijg je toch een zwak voor hem en wil je  toch wel weten hoe het afloopt.

Al kon dit boek mijn verwachting niet waar maken is het een lekker “feelgood boek”wat ook goed zelfstandig te lezen is.

 

 

 

3 Comments

  1. Pingback: -Overzicht recensies- | conniesboekkies

Geef een reactie

