“Mainstreet:een onverwacht spannende vakantie” Victoria Farkas

mainstreetisbn 9789020621907 Kluitman uitgeverij

Ik moet eerlijk toegeven toen ik dit boek in de bus kreeg dat ik niet eens wist wie Mainstreet was. Dochterlief is nog helemaal niet met muziek bezig maar wist me wel te vertellen dat het een boysband van de  Hollandse bodem is en dat de fans “Maniacs”werden genoemd. Even voelde ik me heel oud en na google te raad plegen kreeg de naam een gezicht en geluid. Dat ik de doelgroep niet ben werd overduidelijk.

De kinderboekenschrijfster heeft op basis van het idee van een fan dit verhaal geschreven. En Stephan Timmers is verantwoordelijk voor de illustraties.

Het verhaal: Romy en haar vriendinnen mogen van hun ouders samen op vakantie als ze allemaal zestien zijn. Nu het zover is, en nadat ze het hele jaar gespaard hebben, gaat het gebeuren. Het is moeilijk te kiezen waar  naar toe. Wordt het shoppen, surfen of feesten? Parijs, Spanje of Terschelling? Uiteindelijk kiezen ze voor de Teen Ranch in Schotland: een oud landhuis waar ze helemaal voor zichzelf moeten zorgen.  Al snel blijkt de mooie landelijke villa in het echt iets minder idyllisch dan op de foto’s op internet. En iets spookachtiger… Gelukkig hebben de meiden gehoord dat de volgende dag vier jongens uit Nederland zullen arriveren. Dan wordt het vast minder eng. En als ze zien wélke jongens dat zijn, kan hun vakantie niet meer stuk !

Op het eerste gezicht, bij het zien van de kaft, had ik verwacht dat het verhaal meer over jongere kinderen zou gaan , en dus ook voor  een jonger publiek. Bij het lezen bleken de meiden zestien te zijn. De illustraties zijn aardig en passen bij het verhaal maar komen mij wat kinderachtig over, ze hebben daardoor voor mij geen meerwaarde.

Na het lezen van de achterflap deed de pocket me een beetje denken aan de Kluitman-thrillerpocket-serie. De blauwe boekjes van jaren terug met oa. R.L. Stine als één van de schrijvers. Met dat idee in het achterhoofd begon ik te lezen maar de spanning die die thrillers hadden die zat hier niet in. Dat was heel jammer want de basis van het verhaal heeft het wel in zich om heel spannend te kunnen worden. Waar het in deze pocket vooral omdraait zijn de jongens van Mainstreet en de meisjes, grote fans, die plotseling hun vakantie met de boysband moet doorbrengen. Het eigenlijke verhaal is /lijkt bijzaak. Ergens wel logisch omdat het verhaal gebracht werd onder het genre “fanfictie”.  Als je geen fan bent zal het verhaal je niet echt kunnen boeien maar als Maniac heb je een leuk boekje te pakken waarbij je alleen maar wilt denken:”kwam ik ze ook maar tegen op vakantie!”. Want wat is nu leuker om als fan je idool te ontmoeten of te kunnen dagdromen van wat er zou hebben kunnen gebeuren als jij in dat landhuis had gezeten !

Femke (11): Ik vond het niet zo’n leuk boekje. Dat komt denk ik dat ik geen fan ben van Mainstreet en ik vond het ook niet zo spannend. Maar als je wel fan bent vind je het denk ik wel leuk als je op vakantie je lievelingsband tegen kan komen.

nb. Dank Kluitman voor het recensie exemplaar!

 

6 Comments

  1. ik ben geen fan maar ik heb hem gelezen.als de naam mainstreet niet werd gebruikt dan zou je helemaal niet merken dat het over mainstreet gaat.het gaat meer over het spannende aan dit verhaal. volgens mij ben ik de enigste die geen fan is van mainstreet maar wel dit boek zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo zo leuk en spannend vind.nogmaals zo een leuke boek.als je dit bericht hebt gezien.help me a.u.b dit boek populair te maken.laat bijvoorbeeld iedereen die je kent dit boek lezen.

    Liked by 1 persoon

  2. ik heb dit gevonden op de website http://www.coolesuggesties.nl: Mainstreet een onverwacht spannende vakantie is erg leuk en vlot geschreven. Het draait hier echter niet om de boyband zelf, zij spelen eigenlijk maar een bijrol in het spannende en spookachtige verhaal.
    je kan ook het hele verhaal lezen wat op die website staat.
    als je dit leest voor als je de verhaal wil lezen moet je op het link drukken op dit berichtje niet op de bovenste

    Like

  3. Pingback: Overzicht recensies | conniesboekkies

Geef een reactie

