“Offergave” Julie Kagawa

offergaveisbn9789034787637 uitg. Harlequin

Offergave is het derde deel van “Blood of Eden” van de bestsellerauteur Julie Kagawa.

Inhoud: Allie ( Allison) moet haar geliefde Zack missen, en wil nog maar één ding: wraak nemen op de levensgevaarlijke vampier Sarren, die eropuit is de wereld te vernietigen met een gevaarlijk virus. Samen met Kanin en Jackal (haar meester en haar broer) zet ze de achtervolging in. Het spoor leidt recht naar Eden, de enige plek waar mensen nog veilig kunnen leven. Met de moed der wanhoop proberen ze de gestoorde vampier in te halen voor het te laat is, maar de weg is lang en Sarren is ze iedere keer een stap voor. En dan heeft hij nog een laatste gruwelijke verrassing van Allie in petto. ..

De twee voorafgaande delen van deze serie heb ik (nog) niet gelezen en ik wist dus niet wat ik kon verwachten qua verhaal en qua schrijfstijl van Kagawa. Ik wist ook nog niet of ik het verhaal wel zou kunnen volgen zonder de achtergrondinformatie uit de vorige delen.  Mijn eerste vampierverhaal was uiteraard Dracula en dat spiegelt een romantische tijd met een vampier die nog een soort van gentleman is. Daarna volgde de boeken van Anne Rice, de koningin van de vampiervertellingen als je het mij vraagt.  Het was dus behoorlijk schakelen om in deze wereld te duiken. Het is rauw geschreven met oog voor , zeer bloederige details, wat ik eigenlijk wel kan waarderen. Ondanks dat ik voorgaande delen niet kon kon ik makkelijk ik het verhaal komen. Af en toe waren er wat terug blikken zodat je al snel in het verhaal zit en weet waarom de drie op jacht zijn en waarom Allie wraak wil nemen op Sarren. De boventoon voert uiteraard hun reis/jacht en onderweg zijn er de nodige aanvallen, gevechten met veel bloed en afgehakte ledematen. Daarnaast is er gelukkig wel de ruimte voor de emoties van met name Allie, die daardoor niet alleen wordt weggezet als een vechtmachine en sterke (vampiers-)vrouw maar ook iemand met gevoel, die vecht tegen haar demon en die wel degelijk liefde voelt en relaties wil onderhouden met degene die haar lief zijn.

Al heb ik nog steeds een voorkeur voor de ouderwetse vampiers is het wel prettig een verhaal te lezen van een sterke vrouwelijke vampier. Eenmaal in het verhaal gezogen las het met flinke vaart en al is het een mooi eind is er ruimte voor een vervolg want ik zou maar wat graag willen weten hoe het verder zal gaan met Allie en haar metgezellen.

Met dank aan uitgeverij Harlequin voor het toezenden van dit recensie exemplaar

Geef een reactie

