Recensies Graphic Novels

Jaren terug toen ik voor het eerst een leesexemplaar mocht ontvangen van “leven van een loser”vond ik het een leuk tussendoortje en kon ik me toen niet bedenken dat het een hype zou worden onder de jeugd.  Ondertussen beleeft Bram Botermans al zijn achtste avontuur ( “gedumpt” zie mijn recensie op boekenbijlage)

loser 1

Kortom het “leven van een loser’ is zelfs een begrip. Omdat mijn dochter heel enthousiast is en het “lekkere tussendoortjes “vind ben ik ze ook gaan lezen. Mede doordat ze soms hard op lachend aan het lezen is. Ook ben ik nieuwsgierig of de schrijvers origineel kunnen blijven in hun boeken.

Een Graphic novel is herkenbaar door de vormgeving, de  wisselende lettertypes , meestal in een soort van schrijfletter. Favoriet zijn dagboekvormen met geschreven letter zodat het net lijkt of je mee mag lezen over iemand zijn schouder heen. Verder staan er door het hele verhaal tekeningen en cartoons. Al zijn de verhalen luchtig toch zit er vaak wel een boodschap of thema in.  Voor vlotte lezers zijn het inderdaad lekkere tussendoortjes maar voor moeilijke lezers is het leuk om een boek te hebben waar ze ook een beetje door heen kunnen gaan zonder te zuchten bij het formaat van het boek. Het daagt ze uit om te lezen en door de onderbrekingen blijft het lezen leuk.

Voor http://www.boekenbijlage.nl  heb ik een paar graphic novels mogen recenseren en vanaf nu zal je ze op deze site tegenkomen.

darth paper slaat terug

De volgende titels heb ik besproken voor http://www.boekenbijlage.nl

H.N. Kowitt : de loserlijst

T. Angleberger: origami Yoda

J. Kinney : loser deel 8 , gedumpt

Geef een reactie

