Bob de straatkat/De wereld volgens Bob door James Bowen

bob de straatkat  Bob de straatkat ; auteur James Bowen; uitgeverij The  House of books

 

achterflap:James, een straatmuzikant in Londen, vindt een gewonde kat. Hoewel James nauwelijks voor zichzelf kan zorgen, neemt hij hem mee naar de dierenarts en verzorgt hem tot hij weer op eigen poten kan staaan. Maar Bob besluit te blijven en de twee worden onafscheidelijk. Samen verdienen ze hun kostje op straat en worden al gauw beroemd. Zo kunnen ze allebei hun moeilijke verleden achter zich laten.

Ik ben zelf totaal geen kattenmens maar bij het zien van de kaft en het lezen van de achterflap werd ik nieuwsgierig en ben ik er aan begonnen… Het was een heerlijk boek, leuk en vlot geschreven en misschien wel omdat het over het gewone leven ging en het overleven ging van Bob en James had Bob ook een speciaal plekje in mijn hart gevonden…Toen ik enkele maanden terug weer aangekeken werd door Bob vanaf een nieuw boek “de wereld volgens Bob” had ik gelijk iets van “hé wat leuk nieuwe avonturen van Bob”en trok het boek gelijk van de plank en ging vrolijk de boekwinkel uit..

achterflap: Bob is geen gewone kat. Gezeten op de schouders van James is hij een bekende verschijning in de straten van Londen. Voormalig zwerver en drugsverslaafde James weet door de vriendschap met Bob zijn leven weer invulling te geven.Dat is niet gemakkelijk, maar altijd is er de steun van Bob, die hem belangrijke lessen leert over vertrouwen, moed en loyaliteit. In “de wereld volgens Bob” vertelt James hoe Bob hem nog dagelijks laat zien wat belangrijk is in het leven,  hoe Bob zijn beschermengel is in tijden van tegenslag, ziekte en gevaar, maar ook hoe ze samen plezier hebben en de harten van vele mensen over de hele wereld veroveren met hun bijzondere vriendschap.

Thuis gekomen gelijk gaan lezen maar dit tweede deel bracht eigenlijk geen “nieuwe avonturen”.. Het ging op dezelfde voet verder , waar deel één was opgehouden en af en toe had ik het idee dat ik dit al eerder had gelezen.Het werd een beetje langdradig. Zoals het leventje van Bob en James verder door hobbelde deed dat ook in dit boek… Het kon me dus ook niet zoveel boeien als het eerste boek. Beide boeken zijn goed zelfstandig te lezen en mijn mening is dat je als je er één leest het de lading wel dekt. Maar  de echte kattenliefhebbers zullen beiden met plezier verslinden, die zullen nooit genoeg krijgen van de mooie, bijzondere vriendschap tussen Bob en James . Want bijzonder is die  wel !

 

wereld volgens bobDe wereld volgens Bob; auteur James Bowen: uitgeverij  The House of Books; isbn 9789044342819

3 Comments

  1. Hoi Conny,

    Iedereen gaat voor de bijl als je de kaft van Bob de Straatkat ziet, kattenliefhebber of niet 😉

    Ik heb er zelf ook erg van genoten. Goed, misschien literair niet hoogstaand, maar dat kan me niets schelen. Het is heerlijk om lekker in een boek te lezen dat je écht pakt. Dusdanig dat je het gewoon in één ruk uitleest.

    Alhoewel ik wel een kattenmens ben, ik vond met name de indruk die het schetst van het leven op straat indrukwekkend. Gelukkig maar dat we daar zelf geen ervaring mee hebben…

    Het tweede boek ga ik op jouw aanraden maar gewoon overslaan. Ik vermoedde al dat het vooral een “hier kunnen we ook nog wel even geld aan verdienen” opvolger was… jammer.

    Groeten,

    Willem

    Like

  2. Pingback: -Overzicht recensies- | conniesboekkies

Geef een reactie

